Domain Name Zone
domeny internetowe

DNZ Blog

Wiadomości ze świata domen

Sprzedaż trzyliterowych domen .pl przez ostatnie 12 miesięcy

Sprzedaż trzyliterowych domen .pl od 01.11.2009 do 01.11.2010

Wykres został stworzony na podstawie danych z serwisu CenyDomen.pl. Uwzględniono trzyliterowe domeny .pl zbudowane z liter ABCDEFGHIJKLMNOPRSTUWZ.

Przyszłość bloga DNZ

PrzyszłośćBlog DNZ będzie od teraz służył jako platforma na której będę publikował autorskie artykuły związane z tematyką domen. Będą to moje przemyślenia różnych aspektów domainingu, komentarze do aktualnych wydarzeń i wypowiedzi oraz wpisy w których będę się dzielił z Wami moją wiedzą dotyczącą domen i marketingu w Internecie. Po prostu artykuły następującego skroju które częściowo były cytowane na portalach takich jak Dziennik Internautów, Gazeta.pl, Interia.pl, i Money.pl:

  1. Polak pracuje 7 godzin na utrzymanie domeny .pl
  2. Przyszłościowe zastosowania domen
  3. Jak to w końcu jest z domenami IDN?
  4. Co się wydarzyło w 2008 i co będzie w 2009?

Dlaczego taka zmiana strategii? Tłumaczenie anglojęzycznych wiadomości kosztuje dużo czasu, a mamy w polskiej blogosferze już dwa blogi które relacjonują newsy z (międzynarodowego) świata domen:

  1. Iname.pl autorstwa Rafała Galińskiego
  2. AZnews.pl autorstwa Dawida Zarazińskiego

Całkowicie nie przestanę publikować aktualności ze świata domen i marketingu internetowego. Przedwczoraj założyłem nowe konto na Twitterze (Wendrowski) na którym będę umieszczał od czasu do czasu ciekawostki które znajdę w Internecie (wpisy będą głównie po angielsku, ale pojawią się również polskie i niemieckie). Tak że zapraszam do dodania mnie do obserwowanych.

Życzę wszystkim udanego weekendu!

Najdrożej sprzedana szwedzka domena: spel.se

Holenderska firma Spil Games ulepszyła swoje portfolio domen związanych z grami o następną perełkę: szwedzką domenę spel.se (“spel” to “gra” po Polsku). Zapłaciła za nią 190 000 EUR (ok. 830 000 PLN) dnia 14 maja 2009. Transakcja odbyła się na platformie Sedo. Dotychczas nie opublikowano sprzedaży droższej domeny .se.

Parę tygodni temu ta sama firma przejęła również meksykańską domenę juegos.com.mx za 140 000 USD (ok. 450 000 PLN).

Spil Games posiada ponad 50 portali o grach które co miesiąc są odwiedzane przez ponad 100 milionów unikalnych użytkowników. Należą do nich m.in. polskie serwisy gry.pl i minigry.pl.

Alexa w nowym wydaniu

AlexaWczoraj odświeżono design portalu Alexa. Najważniejszą nowinką dla nas domeniarzy jest dodanie nowych informacji na temat analizowanych stron. Dodano trzy nowe typy wykresów:

  • Pageviews per User (ilość stron wyświetlonych przez jednego użytkownika)
  • Bounce Rate (współczynnik odrzuceń; procent odwiedzin tylko jednej strony lub odwiedzin, podczas których użytkownik opuścił witrynę po zobaczeniu strony wejściowej)
  • Time on Site (czas spędzony na stronie przez jednego użytkownika)

Przykład: http://www.alexa.com/siteinfo/dict.pl

Przycisk warty 300 milionów dolarów

Sklep internetowyOptymalizacja formularza składającego się z dwóch pól (“Adres email” i “Hasło”), dwóch przycisków (“Login” i “Rejestracja”) oraz linka “Zapomniałem hasło”, pojawiającego się w trakcie złożenia zamówienia w sklepie internetowym, doprowadziła do zwiększenia jego obrotów o 300 milionów dolarów (ponad 900 milionów złotych).

Problem nie polegał na wyglądzie formularza, tylko na tym, gdzie się znajdował. Otóż użytkownicy najpierw dodawali w sklepie produkty do koszyka, które chcieli zamówić i po tym wszystkim naciskali na przycisk “Do kasy”. Opisany formularz służący do zalogowania się pojawiał się dokładnie wtedy, więc przed możliwością podania informacji potrzebnych do zapłacenia za zamówienię.

Zespół tworzący strony internetowe danego sklepu był zdania, że logowanie umożliwi stałym klientom szybsze dokonanie transakcji, a nowi klienci tak czy inaczej wrócą żeby zamówić coś więcej, przez co będzie to również dla nich ułatwieniem.

W przeprowadzonym usability test realia były jednak inne: nowi klienci nie chcieli się rejestrować. Jeden z testowanych kupujących powiedział: “Nie wszedłem tu żeby wchodzić w jakieś relacje z tym sklepem. Ja tylko chcę coś kupić.”. Na dodatek nowi klienci nie pamiętali, czy zamawiali już kiedyś coś w tym sklepie, więc próbowali różne kombinacje adresu emailowego i hasła, które wszystkie nie działały. To doprowadzało ich do frustracji.

Użytkownicy nie wiedzieli z czym się wiąże rejestracja. Wszyscy, którzy klikali na przycisk “Rejestracja” robili to z pewną rozpaczą. Wielu twierdziło, iż sprzedawca po prostu chce zebrać ich informacje żeby denerwować ich wiadomościami reklamowymi których oni wogóle nie chcą otrzymywać. Niektórzy wyobrażali sobie różne inne scenaria wnikające z tej próby naruszenia prywatności.

Stałym klientom również nie było łatwo. Tylko nielicznej grupie udało się zapamiętać swoje dane do zalogowania się. Większość z nich równie borykała się z tym formularzem. Nie mogli po prostu zapamiętać swojego adresu emailowego albo hasła, którego użyli na stronie sklepu. Problem polegał na tym, że wielu miało większą ilość różnych adresów emailowych albo je po prostu zmieniło w przeciągu lat.

Po analizie bazy danych sprzedawcy zauważono, że 45% wszystkich klientów rejestrowało się w sklepie wielokrotnie, niektórzy nawet po dziesięć razy. Codziennie 160 tysięcy ludzi korzystało z opcji “Zapomniałem hasło”. 75% z nich już nie dokańczało transakcji.

Cały problem został rozwiązany prostym sposobem. Designerzy po prostu usunęli przycisk “Rejestracja” i zastąpili go buttonem z napisem “Dalej” z następującą wiadomością: “Nie musisz się u nas rejestrować aby coś zamówić. Po prostu naciśnij na Dalej aby przejść do kasy. Żeby przyspieszyć Twoje zakupy w przyszłości, możesz założyć konto podczas obrabiania zamówienia przy kasie.”.

Wynik był zdumiewający: Ilość klientów zwiększyła się o 45%. W pierwszym miesiącu sklep zwiększył obrót o 15 milionów dolarów. W ciągu pierwszego roku po wprowadzeniu zmiany obrót wzrósł o 300 milionów dolarów.

Widać więc, że warto testować różne konfiguracje w świecie ecommerce. To samo dotyczy parkingu domen i szablonów używanych na poszczególnych domenach. Na Sedo w większości przypadków najlepiej działa layout “Lite” ze względu na jego prostotę. Aczkolwiek na pewnej części domen inne layouty przynoszą lepsze efekty. A które to są można się dowiedzieć testując.

Źródło: User Interface Engineering

Domena erotica.com sprzedana za 2,6 mln PLN

interNEXTTuż przed organizowaną przez firmę Moniker aukcją domen, która odbyła się na konferencji o tematyce erotycznej interNEXT, sprzedano domenę erotica.com za 850.000 USD (ok. 2,6 milionów PLN).

A oto wyniki aukcji domen erotycznych, na której sprzedano domeny za sumaryczną kwotę równą 160.200 USD (ok. 499.200 PLN):

# Domena Sprzedana za w PLN
1 peeing.com 31.000 USD 96.600 PLN
2 footsex.com 16.000 USD 49.900 PLN
3 licking.com 16.000 USD 49.900 PLN
4 xxxcartoons.com 11.000 USD 34.300 PLN
5 littletits.com 10.000 USD 31.200 PLN
6 fetishcams.com 10.000 USD 31.200 PLN
7 hotboobs.com 9.000 USD 28.000 PLN
8 blackonblonde.com 9.000 USD 28.000 PLN
9 monstertube.com 8.000 USD 24.900 PLN
10 ebonygirl.com 7.000 USD 21.800 PLN
11 humiliated.com 6.000 USD 18.700 PLN
12 pornstars.co.uk 4.000 USD 12.500 PLN
13 pornguide.com 3.500 USD 10.900 PLN
14 sextrap.com 3.250 USD 10.100 PLN
15 manonman.com 3.000 USD 9.300 PLN
16 grandmaporn.com 2.100 USD 6.500 PLN
17 concubine.com 1.150 USD 3.600 PLN
18 maturegalleries.com 1.100 USD 3.400 PLN
19 lasvegasstripper.com 1.100 USD 3.400 PLN
20 womenhavingsex.com 1.100 USD 3.400 PLN
21 downloadsex.com 1.000 USD 3.100 PLN
22 hornyrabbit.com 1.000 USD 3.100 PLN
23 babysittersex.com 1.000 USD 3.100 PLN
24 swordsman.com 800 USD 2.500 PLN
25 geishas.com 600 USD 1.900 PLN
26 oldtimeporn.com 600 USD 1.900 PLN
27 multiplepartners.com 500 USD 1.600 PLN
28 slits.net 400 USD 1.200 PLN
29 fatalattraction.com 300 USD 900 PLN
30 blackwife.com 250 USD 800 PLN
31 boinking.com 250 USD 800 PLN
32 toycock.com 200 USD 600 PLN

Źródło: Moniker

Zwolnienia w branży domenowej

GoogleNa oficjalnym blogu Google można przeczytać, że firma Google zwolniła 100 ludzi z działu HR (Human Resources). Jako powód podano aktualną sytuację gospodarczą. Patrząc na liczbę zatrudnionych ludzi przez Google (ok. 20 tysięcy) nie jest to dużo, ale wg Silicon Alley Insider mówi to wiele na temat oczekiwań wzrostowych firmy.

Kłopoty z którymi Google ma do czynienia są dobrym wskaźnikiem dla firm z branży domenowej, dla których dochody z parkingu stanowią istotną część ich działalności. Ta wiadomość może nie wydawać się szokująca, ale przypomina nam ponuro o ciężkich czasach które są przed nami. Dotyczy to również dużych graczy. — twierdzi Adam Strong, autor anglojęzycznego bloga Domain Name News.

Oversee.netNastępna firma z branży, aczkolwiek trochę mniejsza, która podjęła decyzję zwolnień, to Oversee.net — firma, do której należą: parking DomainSponsor, rejestrator domen Moniker, serwis przechwytujący domeny SnapNames oraz konferencja DOMAINfest, która odbędzie się już za półtora tygodnia w Hollywood. Mason Cole, wiceprezydent komunikacji Oversee.net, twierdzi, iż miejsca pracy straciło 39 osób, co stanowi 18% pracowników. Na blogu Domain Name Wire opublikował następującą wiadomość:

Oversee reorganizuje swoje przedsiębiorstwo ponieważ oczekuje trudnej sytuacji gospodarczej w 2009 roku. Część tej reorganizacji stanowi zmniejszenie ilości pracowników o 18%, w tym również niektórych menadżerów.

Oversee w ciągu następnego roku będzie się koncentrowało na dziedzinach w których posiada czołowe pozycje. Do tego należą: Monetyzacja domen, rynek wtórny domen, działalność jako rejestrator oraz branża podróżnicza.

Zgodnie z tym zaprzestaliśmy działalności lub inwestowania w dziedzinach, które nie wydają nam się być aż tak obiecujące (do tego należą na przykład kredyty hipoteczne). Redukcja jest wynikiem ponownego skupienia się na kluczowych dziedzinach przedsiębiorstwa.

Oversee.net już w sierpniu 2008 roku zwolniło 10% kadry. Podanym powodem również była sytuacja gospodarcza.

Źródło: DNN