Domain Name Zone
domeny internetowe

DNZ Blog

Wiadomości ze świata domen

Filmy wideo z konferencji TRAFFIC Down Under

TRAFFIC Down UnderAnglojęzyczna konferencja domenowa TRAFFIC Down Under odbyła się w dniach od 18 do 20 listopoada 2008 w Australii. Kto nie mógł w niej uczestniczyć może teraz obejrzeć prezentacje w formacie wideo.

Dzień 1

Dzień 2

Źródło: TRAFFIC Down Under

Pierwszy raport roczny dotyczący rynku domen w Polsce

NASKNASK prezentuje pierwszy raport za rok 2008 wskazujący na dynamiczny rozwój pierwotnego i wtórnego rynku domen. Polski rejestr osiągnął rekordowy poziom 1300000 zarejestrowanych nazw domen internetowych lokując się na piątym miejscu wśród krajów Unii Europejskiej (nie wliczając do statystyk domen .eu).

Raport jest dostępny pod następującym adresem:
http://www.dns.pl/Raport2008.pdf

Dalsze wiadomości na ten temat:

  • Prawie dwa miliony domen w Polsce w 2009 r. (Rzeczpospolita)
    O 43 proc. wzrośnie liczba adresów internetowych w domenie .pl – prognozuje Naukowa i Akademicka Sieć Komputerowa, która zarządza tą domeną
  • Raport NASK-u o polskim rynku domen: home.pl branżowym liderem (Webhosting.pl)
    Wyczekiwany przez wszystkich registrarów i wielu ich klientów raport roczny NASK za 2008 rok ujrzał wreszcie światło dzienne. Jest to raport szczególny, bo dotyczy okresu, w którym w domenowej branży wydarzyło się wiele. Wystarczy tylko wspomnieć, że roczny wzrost wyniósł 73% i doprowadził do rekordowej liczby 1,3 mln domen z rozszerzeniem .PL. W ten sposób nasze krajowe ccTLD znalazło się na 5. miejscu w Europie i 10. miejscu na świecie.
  • Specjaliści o domenach (AdNews.pl)
    Rok 2008 dla polskiego Internetu był rokiem zmian, niespodziewanych wydarzeń oraz rosnącej aktywności sieciowej Polaków – stwierdzenia te padły w dziesiątkach komentarzy podsumowujących ubiegłe miesiące. Pominięto jednak jedną i ważną część rynku internetowego w naszym kraju – rynek domenowy, dla którego 2008 rok był okresem dynamicznego rozwoju. O podsumowanie tych wydarzeń poprosiliśmy specjalistów związanych ze światem domen internetowych, którzy analizują najważniejsze fakty ostatnich 12 miesięcy oraz snują prognozy na najbliższy czas. Zapraszam do lektury.

Co się wydarzyło w 2008 i co będzie w 2009?

Zmiany w 2008 i przyszłośćW 2008 roku polski domaining przeszedł cztery znaczące zmiany.

  1. Pierwszą zmianą było zaniżenie ceny rejestracji domen .pl do kwoty 10 PLN (cena netto dla partnerów NASK). Wielu polskich rejestratorów zorganizowało z tego względu promocje polegające na tym, że można było zarejestrować u nich domenę .pl za bardzo niskie kwoty (okolice 1 PLN). Haczyk polegał na tym, że trzeba było często przedłużyć swoją domenę u danego rejestratora o 1 rok w przypadku gdy chciałoby się ją wytransferować do innego usługodawcy. Cena za przedłużenie domeny .pl jest oczywiście znacznie wyższa (w home.pl przedłużenie nawet po obniżce cen dla partnerów NASK wciąż kosztuje 99 PLN netto). Ma to taki efekt, że aktualnie listy spadających domen są większe niż kiedykolwiek.
  2. Druga i przynajmniej z mojego punktu widzenia najbardziej istotna zmiana to zaniżenie cen opcji na domeny .pl z 150 do 30 PLN dnia 1 lutego 2008 (ceny netto dla partnerów NASK). Dzięki temu łapanie domen bardzo mocno straciło na atrakcyjności, gdyż w pierwszych minutach tego dnia na praktycznie wszystkie domeny o znaczącej wartości zostały zakupione opcje. Przez następne kilka miesięcy wykupywano ich coraz więcej (obecnie jest ich aktywnych kilkadziesiąt tysięcy). Tym, którzy nie zadbali wcześnie o ładne portfolio opcji, zostało już tylko łapanie mniej ciekawych nazw oraz licytowanie się na aukcjach domen zrealizowanych opcji na Dropped.pl.
  3. Trzecia zmiana również bardziej dotyczy domeniarzy niż przeciętnego użytkownika rejestrującego domenę. Chodzi o publikację przez NASK list domen usuniętych z DNS. Dzięki temu dokładnie wiadomo, które domeny niebawem prawdopodobnie spadną i nie trzeba już masowo odpytywać serwerów NASK własnymi skryptami.
  4. Czwarta zmiana wystąpiła 1 lipca 2008 roku: obiżenie ceny przedłużenia domeny IDN .pl do 10 PLN (cena netto dla partnerów NASK). Wtedy przedłużenie normalnej domeny bez polskich znaków jeszcze kosztowało 60 PLN, więc była i jest to znacząca różnica, która moim zdaniem wspomoże popularyzacji domen IDN w Polsce.

Poza tymi zmianami w polityce NASK możemy być dumni z wydarzenia, które moim zdaniem pchnęło naszą branże domenową w Polsce mocno do przodu. Mowa o MeetDomainers, pierwszej konferencji skupiającej się na tematach dotyczących właścicieli domen internetowych, która została zakończona pierwszą aukcją domen na żywo na której zostały sprzedane domeny takie jak wagary.pl za 11.000 PLN, fotografie.pl za 26.000 PLN i adwokaci.pl za 70.000 PLN.

To były moim zdaniem najważniejsze wydarzenia w polskim domainingu w ubiegłym roku.

A co nam przyniesie 2009?

Na dobry start NASK wreszcie obniżył chociażby trochę ceny odnowień domen .pl (z 60 do 40 PLN). Może po różnych dyskusjach na ten temat wreszcie doszedł do wniosku, że nie może sobie dalej pozwolić na tak drogie przedłużenia. Mam nadzieję, że to jest tylko taki krok wstępny i za niebawem doczekamy się wreszcie cen podobnych do rejestrów domen .de czy .eu.

Co się jeszcze będzie działo?

Myślę, że domeny IDN dalej będą zyskały na wartości. Poza tym coraz częściej będziemy mieli do czynienia z firmami i prawnikami, którzy będą nam chcieli odebrać domeny. W tym aspekcie może się okazać pomocne chociażby poprzez edukację stowarzyszenie, o którym była już mowa na MeetDomainers i które pewnie powstanie w tym roku. Możliwe, że powstanie nowa platforma do parkowania domen stworzona przez polską firmę. Myślę, że dzięki coraz większej ilości polskich internautów ruch na naszych domenach powinien się zwiększyć. Tak samo jak stawki za kliki ze względu na coraz większe zainteresowanie reklamodawców internetem. Niby mówi się o kryzysie gospodarczym, ale ja jestem zdania, że nasza branża się w tym roku rozwinie na plus. A jak sami będziemy działać a nie tylko czekać na większy popyt, to tym szybciej będą widoczne jakieś efekty. Ci, którzy siedzą w branży, odczują je sami już w ciągu roku. Reszta przeczyta o nich za rok na dnz.pl :)

Google miał w 2007 roku 1 milion reklamodawców

GoogleFirma Google nie chwali się ilością reklamodawców, którzy wykupują u nich reklamy, ale New York Times twierdzi, iż w dokumencie złożonym amerykańskiej komisji papierów wartościowych i giełd (Securities and Exchange Commission) Google podał informację, że w 2007 roku miał 1 milion reklamodawców. Patrząc się na historię wzrostu można wnioskować, że aktualna liczba jest znacznie większa (89.000 w 2003, 201.000 w 2004, 360.000 w 2005 i 600.000 w 2006 roku).

Według analityka firmy UBS w dniu dzisiejszym ilość reklamodawców Google to liczba pomiędzy 1,3 a 1,5 milionów. Google nie chciał się wypowiedzieć oficjalnie na temat aktualnego stanu rzeczy.

Dlaczego ta informacja jest ważna dla branży domen? Otóż ponieważ najbardziej popularne parkingi domen w Polsce, Sedo i NameDrive, korzystają głównie z feed’a Google dostarczającym reklamy pojawiające się na zaparkowanych domenach. A im więcej reklamodawców kupuje reklamy w Google, tym większe spektrum opłacalnych słów kluczowych a przez to również specyficznych domen oraz oczywiście większe stawki za kliki.

Źródło: DomainNews

Jak to w końcu jest z domenami IDN?

IDN pytanieDnia 11 września 2003 NASK wprowadził możliwość rejestracji domen zawierających polskie znaki. Od tej pory minęło już ponad pięć lat. Półtora roku temu było jeszcze wiele wolnych dobrych IDNów w strefie .pl. Wiem z doświadczenia, gdyż sam wtedy zacząłem się głębiej interesować tymi domenami. Warto było chociażby ze względu na parking, gdyż wiele z nich posiada ruch. Niektóre z nich notują nawet po kilkadziesiąt wejść dziennie, a w pewnych przedziałach czasowych nawet po kilkaset.

W społeczeństwie domeniarzy panuje jednak podzielone zdanie na temat domen zawierających polskie znaki. Niektórzy twierdzą, że przedstawiają one tylko wartość dla właściciela domeny bez polskich znaków (w przypadku domeny państwa.pl chodziłoby o domenę panstwa.pl) ze względu na to, że na IDNie niby nie da się postawić serwisu gdyż większość ruchu będzie przechodzić na domenę bez polskich znaków. Racja w tym przypadku polega na tym, że parkując dwie czyste domeny (bez historii), domena bez polskich znaków w znacznej większości przypadków będzie miała więcej ruchu z palca niż domena z polskimi znakami.

Przeczytaj resztę wpisu »

DomainInformer Readers’ Choice Award 2008

DomainInformer Readers' Choice Award 2008Angielski portal o domenach DomainInformer organizuje konkurs zatytułowany “Readers’ Choice Award 2008“. Wybrana ma być najlepsza firma domenowa 2008 roku spośród już danych nominacji.

Wszystkie osoby biorące udział w głosowaniu mają szansę na wygranie czarnego iPoda o pojemności 8 GB. Zwycięzca zostanie ogłoszony w miesięcznym newsletterze DomainInformer dnia 2 lutego 2009. Oddając głos trzeba podać swój adres emailowy, przez co zostanie się automatycznie zapisanym do listy osób otrzymujących newsletter. Głos można oddać do 14 stycznia 2009. Dnia 15 stycznia ankieta zostanie zamknięta.

Więcej informacji na temat konkursu można przeczytać po w języku angielskim na stronach DomainInformer.

Nowy element DNZ: Kalendarz branżowy

KalendarzW panelu z prawej strony bloga został zintegrowany kalendarz branżowy. Znajdują się w nim eventy dotyczące branży domenowej. Aktualnie większość wpisów to zagraniczne konferencje nie zawsze związane tylko z domenami, gdyż myślę, że spotkania na których są omawiane tematy dotyczące optymalizacji pozycji swoich stron w wyszukiwarkach oraz ogólnie marketingu w internecie również są przydatne dla osób zajmujących się domenami.

Niestety w kalendarzu znajduje się tylko jedna polska konferencja, organizowana przez NASK pod tytułem “Future Business Trends in Domain Industry” dnia 16 kwietnia 2009. Mam nadzieję, że będzie w Polsce organizowanych jeszcze więcej takich eventów albo chociażby spotkań takich jak w na terenie Niemiec popularnych “Domainstammtische”, które przy okazji również dodałem do kalendarza gdyż po angielsku można się na nich również dobrze porozumieć jak po niemiecku, więc pewnie dla niektórych z nas udział w takich okolicznościach może się okazać korzystnym. W Polsce pewnie z czasem pojawią się podobne spotkania na luzie, aczkolwiek ja czekam najbardziej na drugą odsłonę konferencji MeetDomainers z aukcją domen na żywo. Daniel, czy są już jakieś plany? :)

Przeszukaj bloga